Каталог файлів
Головна » Файли » Природознавство » 5 клас |
27.04.2016, 19:14 | |
Тема: Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії. Мета: Сформулювати знання про особливості будови рослин, тварин, грибів та бактерії; з’ясувати найголовніші ознаки представників цих царств; пояснити знання їх для природи та людини. Розвивати навичку спостерігати за рослинами, грибами, тваринами , уміння порівнювати їх між собою; аналізувати та робити відповідні висновки. Виховувати естетичне сприйняття природного середовища; виховувати прагнення досліджувати навколишній світ; виховувати дбайливе ставлення до живих організмів. Хід уроку. I.Мотиваційний етап. -Забезпечення емоційної готовності до уроку. II.Актуалізація опорних знань.
III.Цілевизначення і планування. -Засвоїти відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій. - Вміти наводити приклади живих організмів, які належать до різних Царств. IV.Опрацювання навчального матеріалу. 1.Вступне слово вчителя. Наскільки багата та різноманітна жива природа. Її світ дивує та захоплює нас. Століттями людина спостерігала, вивчала та описувала різні організми, а з часом поділила їх на великі групи - Царства. В окремі Царства вчені об'єднали рослини, тварини, гриби, бактерії. На уроці ми познайомимося з представниками цих Царств. 2.Розповідь вчителя з елементами бесіди. Рослини. Їх називають зеленим дивом Землі. Нашу планету заселяє близько півмільйона різни видів рослин. Вони різні за розмірами, зовнішнім видом, біологічними особливостями. Кількість клітин у складі організму обумовило поділ рослин на одноклітинні ( хламідомонада) та багатоклітинні( ромашка, яблуня). За різноманітністю стебла розрізняють: дерева( дуб), кущі (смородина), трави ( пижмо, барвінок). За часом життя – однорічні( огірок), дворічні (морква,петрушка) та багаторічні (троянда, хризантема,полуниця) рослини. Водночас всі рослини мають спільну ознаку, за якою відрізняються від решти організмів. Більшість рослин містить речовину зеленого кольору – хлорофіл. Особливо багато хлорофілу в клітинах листків. З навколишнього середовища до листків надходить вода, яку корені всмоктують з грунту, а також вуглекислий газ, що знаходиться в повітрі. Під впливом сонячної енергії, з участю води та СО2 в листках зелених рослин утворюються органічні речовини Процес утворення органічних речовин з неорганічних називається фотосинтезом. Слово «фотос» вказує на те, що процес фотосинтезу відбувається тільки на світлі. Під час фотосинтезу не лишене лише утворюються поживні речовини для живлення, а й виділяється кисень, який потрібен для дихання всім організмам. Отже, суттєвою ознакою рослин є здатність утворювати органічні речовини з неорганічних. Тварини. Тваринний світ так само,як рослинний, надзвичайно різноманітний. Тварини заселяють всю земну поверхню:, багато тварин мешкає і в землі, і в повітрі. За кількість клітин тварини поділяються на одноклітинні( амеба протей, інфузорія туфелька) та багатоклітинні(собака, кінь,слимак). За здатністю регулювати температуру свого тіла на: теплокровних (температура їх тіла є постійною, наприклад птахи ) та холоднокровних ( температура їх тіла залежить від температури навколишнього середовища, наприклад жаби, змії, комахи). Тваринам притаманні всі характерні ознаки живих організмів. Однак, на відміну від рослин, вони отримують готові поживні речовини з навколишнього середовища. За типом живлення тварини поділяються на рослиноїдних(корова, заєць),хижих(лисиця, лев) та всеїдних( ведмідь). Відмінною особливістю тварин є активний рух всього тіла або його окремих частин. Для цього тварини мають плавці (риби), ласти (моржі,тюлені), ноги(кіт), крила( птахи), але серед тварин зустрічаються й такі, що ведуть майже нерухомий спосіб життя ( кораловий поліп, губка, актинія). Отже, головною ознакою тварин є живлення готовими органічними речовинами та активне переміщення. Гриби. Гриби – особлива група живих організмів,яка не належить ні до рослин, ні до тварин. Тому їх виділили в окрему групу. Гриби мають ознаки і рослин і тварин. З рослинами їх поєднує нерухомий спосіб життя та необмежений ріст, а з тваринами – живлення готовими органічними речовинами. Будова гриба: плодове тіло ( шапинка та ніжка), грибниця. Гриби поділяються на шапинкові, гриби-паразити, цільові та дріжджі. Шапинкові гриби поділяються на дві групи: їстівні ( печериці, маслюки, білий гриб, опеньки. Лисички) та отруйні ( мухомор пантерний та мухомор червоний, бліда поганка,чортів гриб). Отруєння можуть викликати і їстівні гриби, які зростали на екологічно забруднених територіях, поблизу доріг або довго зберігалися і почали псуватися. Збирати слід гриби молоді, міцні, нечервиві. В природі гриби відіграють надзвичайно важливу роль. Вони розкладають органічні рештки, беруть участь в утворенні родючого грунту Землі. Отже, гриби – особлива група живих організмів, яка не належить ні до рослин, ні до тварин; розкладаючи органічні рештки, гриби утворюють родючий грунт Землі. Бактерії. Бактерії розповсюджені по всі Земній кулі. Вони є в атмосфері,грунті, кратерах вулканів, на дні водоймищ, в тілах організмів. Відомо 2500 видів бактерій. В перекладі з грецької « бактерія» означає «паличка». Бактерії мають найрізноманітніші форми: паличкоподібні,спіралеподібні, кулясті, вигнуті, коки, бацили та інші. Тіло бактерій мають лише одну клітину, яка не містить ядра. Життєдіяльність бактерій призводить до руйнування або утворення корисних копалин, мінералів, гірських порід. Бактерії беруть участь у ґрунтоутворенні. Вони розкладають залишки рослин і тварин. Бактерії є очисниками забруднених стічних вод. Серед бактерій є збудники хвороб людини, таких як чума, холера та інші. З іншого боку, сир, квашену капусту, мариновані огірки та помідори неможливо отримати без бактерій. Отже, бактерії – одноклітинні організми, які не мають ядра. Їх життєдіяльність активно впливає на природу Землі. 3. Презентація відповідного до змісту виученої теми.(Мультимедійні технології). 4. Робота в зошитах ( записи основних понять теми.) 5. Робота з підручником ( стр. 154 – 155; стр.159) 6. Проблемно – пошукове завдання:(метод ПРЕС) - Поміркуйте і наведіть приклади листопадних і вічнозелених рослин, які ростуть поблизу школи і в сільському парку. V.Рефлексивно – оцінювальний етап.
Робота в групах ( парах). Оцінювання знань і коментар оцінок. Домашнє завдання: & 36, &37
| |
Переглядів: 11090 | Завантажень: 0 | Коментарі: 26 | |
Всього коментарів: 0 | |