Каталог файлів

Головна » Файли » Біологія » 7 клас

Генеративні органи рослин
06.02.2014, 13:14
                                ГЕНЕРАТИВНІ ОРГАНИ РОСЛИН.
Цілі: узагальнити й систематизувати знання учнів про будову й різноманітність квіток, суцвіть, плодів, статеве розмноження рослин, процеси запилення й запліднення, формування насінини, росту й розвитку у квіткових рослин; розвивати кмітливість, уважність, мислення, вміння аналізувати, виділяти головне, уза­гальнювати; сприяти екологічному вихованню учнів, виховувати інтерес до вивчення предмета.
Обладнання: схема — дерево з плодами, на яких указано поняття; назви країни й зупинок; німий малюнок квітки, малюнок різних типів квіток з помилками, назви однодомних і дводомних рослин, схеми різних типів суцвіть, конверти з написами типів суцвіть і назви рос­лин у них, таблиця «Типи запилення», назви рослин для комахи, таблиця «Запліднення», німий малюнок насіни­ни, насіння різних видів рослин, плоди, тести, кружечки із зображеннями квітів, плодів і насіння різних рослин.Тип уроку: узагальнення й систематизації знань учнів.
                                     ХІД УРОКУ
I.   ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Учитель. Сьогодні в нас незвичайний урок. Ми здійснимо мандрівку. За роботу на уроці ви бу­дете отримувати платню у відділеннях банку у ви­гляді кружечків із зображенням квітів, плодів і на­сіння різних рослин відповідно до зупинок мандрів­ки. (Заздалегідь підготовлено написи «Банк» на підставках у різних частинах класу, де лежать кружечки.) Наприкінці уроку кількість кружечків буде переведена у відповідну кількість балів,
II.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
III.  АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Цікава інформація (супроводжуєтьсядемонстрацією малюнків, ілюстрацій)
1)Яка квітка обманює бджіл?
Квітки бджолиної орхідеї схожі на бджіл і пах­нуть як бджолині самки. Самець сідає на квітку, щоби спаруватися із самкою, — і лише тоді роз­пізнає обман. Рослина просто використовує бджіл- самців як листонош, щоб надіслати пилок іншим бджолиним орхідеям.
2)  Яка рослина вміє стріляти?
Середземноморський скажений огірок сам розсіює насіння. Дозріваючи, його плоди налива­ються липкимсоком. Соку дедалі більшає, шкір­ка плоду лопається, і рослина далеко «вистрілює» насінням.
3)У якої рослини найдрібніше насіння?
  Епіфітні орхідеї мають найдрібніше насіння, мільйон таких насінин важить 0,81 г
.4)  Найважчі плоди деревних рослин?
Найважчі плоди ростуть на сейшельській ві­яловій пальмі. На ній дозрівають величезні горі­хи — від 16 до 25 кг. Вони мають окружність по­над 1 м. І таких горіхів на одному дереві буває до 70 штук!
5)  І не подумаєш, що це ягода...
Кавун — це ягода, тому що має соковиту м’якоть і багато насінин.        6)Рекордне яблукоВирощене у Великій Британії. Його вага — 1 кг380 г, а діаметр — 18,4 см.    
 7)Яка тривалість цвітіння квітоку різних рослин?
Тривалість цвітіння квіток у різних рослин коливається від кількох годин до кількох місяців. Наприклад, одноденні квітки гібіскусу (його ще називають китайською трояндою) цвітуть усього лише три години, портулаку — 10 годин. Квіт­ки шипшини цвітуть два дні, наперстянки — сім днів, тропічних орхідей — 30-135 днів.   
 8) У яких рослин є найбільші квітки?
    Найбільші квітки в рафлезії. Це рослина Індонезії та Філіппінських островів. Вона па­разитує на коренях і стеблах тропічних рослин і назовні випускає лише квітку. Її бутон схожий на головку капусти, а розкрита червона квіт­ка складається з п’яти величезних пелюсток. Квітка може досягати 1 м у діаметрі й важити до 6 кг.
Учитель. Сьогодні з вами ми здійснимо ман­дрівку країною «Генеративні органи рослини* й узагальнимо та систематизуємо ваші знання про їхню будову, різноманітність та значення. (Пові­домлення теми й завдань уроку.) 
IV.   УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ 
Учитель. Перед початком мандрівки нам необхідно пригадати основні поняття. 
Перед вами дерево з плодами. Дайте визначення поняття, вка­заного на плоді:
•     квітка;
•     суцвіття;
•     запилення;
•     плід;
•     запліднення;
•     насінина.
Перша зупинка нашої мандрівки — «Квітка».
•     Пригадаємо будову квітки (робота з німим ма­люнком). 
   ♦    Перед вами на дошці й на партах малюнок квітки. Підпишіть частини квітки відповідно до цифр у зошитах.
♦    Назвіть частину квітки відповідно до цифр.
♦    Які частини квітки є головними? Чому?
♦    Пригадайте типи квіток.                                                                                                  Візьміть на парті малюнки з різни­ми типами квіток. Художник припустився по­милок, виправте їх і поясніть.Які рослини називають однодомними? дводом­ними?Розподіліть рослини по групах, вставивши на­зви рослин у файли.                                                       Однодомні
Дводомні
Огірки ,Верба ,Кукурудза, Тополя ,Дуб ,Обліпиха.
 ♦     Яке значення квітки в житті рослин?
♦    Чому треба охороняти квіти?Учитель.
 Друга зупинка нашої мандрівки — «Суцвіття*.
Бесіда
♦    На які групи поділяють суцвіття?
♦    Які суцвіття називають простими?
♦    Які суцвіття називають складними?  
Учитель. Перед вами на картках — схеми різних типів суцвіть. Учні І варіанта підпису­ють назви простих   суцвіть (китиця, щиток, зон­тик), учнів II варіанта — назви складних суцвіть (складний зонтик, волоть, складний колос).                                                                                                                                                                                                                        Гра «Листоноша»
Учитель. Спробуйте себе в ролі листоноші. У кожного на парті конверт, на якому вказано тип суцвіття. З переліку рослин у конверт відберіть ті, які мають певний тип суцвіття.
♦    І ряд — китиця (смородина, конвалія).
♦    IIряд — щиток (яблуня, груша).
♦    III ряд — кошик (соняшник, айстра).
♦    IVряд — волоть (бузок, виноград).
♦    Vряд — складний колос (жито, пшениця).
♦    VI ряд — складний зонтик (морква, кріп).
♦    Яке ж значення суцвіть у житті рослин?
Учитель. Наступна зупинка нашої мандрів­ки — «Запилення*.
Бесіда
♦    Які типи запилення у квіткових рослин?
♦    Як відбувається самозапилення? Поясніть за таблицею
.♦   Для яких рослин характерне самозапилення?
♦    Як відбувається перехресне запилення? Пояс­ніть за таблицею.
♦   Для яких рослин характерне перехресне запи­лення?
Учитель. Яким способом переноситься пи­лок під час перехресного запилення? (Учні відпо­відають.)До вас завітала комаха. Допоможіть їй. Серед переліку рослин виберіть комахозапильні: дуб, вишня, кропива, липа.
Наступна сторінка мандрівки — «Запліднення*.
Бесіда, робота з таблицею  
   Куди спочатку потрапить пилок? Покажіть на таблиці.
♦    Що далі відбудеться з пилковим зерном?
♦    Що по пилковій трубці потрапить до зародко­вого мішка?
♦    Що далі відбудеться?
♦    Як називається цей процес?
♦    Хто його відкрив?
♦    Що формується після запліднення?
Учитель. Наступна зупинка мандрівки — «Насінина*.
Робота з німим малюнком
Користуючись малюнком насінини, який є у вас напартах, назвіть її частини під цифрою:♦     1 — зародок;♦    2 — насінна шкірка;♦    3 — ендо­сперм.    
    Що таке ендо­сперм? 
 Учитель.Пропоную вам побути в ролі По­пелюшки й відібрати з тарілки насіння:♦    І варіант — насіння квасолі;♦    II варіант — насіння соняшника
.Яке значення насіння в житті рослин?
 Учитель. Остання зупинка — « Плід *.  
Гра «Аукціон»
Учитель. Я показую плід. Вам необхідно дати про нього максимум інформації. Хто остан­ній її дає, той отримує плід.1.   Яблуко.2.   Гарбуз.3.   Квасоля.4.   Ліщина.5.   Ягода.
Яке значення плодів у житті рослин?
V.    РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
1.  Бесіда
♦    Які органи рослини називають генеративними?
♦    Назвіть генеративні органи.
♦    Так який із них найважливіший? Чому?
2.  Оцінювання роботи учнів
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати тести (с. 138, 139), відповісти на пи­тання (письмово):Чому квіткові рослини найпоширеніші у при­роді?    
Категорія: 7 клас | Додав: sv-chornobaj
Переглядів: 2019 | Завантажень: 0 | Коментарі: 11 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: