Каталог файлів
Головна » Файли » Біологія » 7 клас |
Генеративні органи рослин
06.02.2014, 13:14 | |
ГЕНЕРАТИВНІ
ОРГАНИ РОСЛИН. Цілі:
узагальнити й
систематизувати знання учнів про будову й різноманітність квіток, суцвіть,
плодів, статеве розмноження рослин, процеси запилення й запліднення, формування
насінини, росту й розвитку у квіткових рослин; розвивати кмітливість,
уважність, мислення, вміння аналізувати, виділяти головне, узагальнювати;
сприяти екологічному вихованню учнів, виховувати інтерес до вивчення предмета. Обладнання:
схема — дерево з
плодами, на яких указано поняття; назви країни й зупинок; німий малюнок квітки,
малюнок різних типів квіток з помилками, назви однодомних і дводомних рослин,
схеми різних типів суцвіть, конверти з написами типів суцвіть і назви рослин у
них, таблиця «Типи запилення», назви рослин для комахи, таблиця «Запліднення»,
німий малюнок насінини, насіння різних видів рослин, плоди, тести, кружечки із
зображеннями квітів, плодів і насіння різних рослин.Тип уроку: узагальнення й систематизації знань учнів. ХІД УРОКУ I.
ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА Учитель.
Сьогодні в нас незвичайний урок. Ми здійснимо
мандрівку. За роботу на уроці ви будете отримувати платню у відділеннях банку
у вигляді кружечків із зображенням квітів, плодів і насіння різних рослин
відповідно до зупинок мандрівки. (Заздалегідь
підготовлено написи «Банк» на підставках у різних частинах класу, де лежать
кружечки.) Наприкінці уроку кількість кружечків буде переведена
у відповідну кількість балів, II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ III. АКТУАЛІЗАЦІЯ
НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ Цікава інформація
(супроводжуєтьсядемонстрацією малюнків, ілюстрацій) 1)Яка
квітка обманює бджіл? Квітки
бджолиної орхідеї схожі на бджіл і пахнуть як бджолині самки. Самець сідає на
квітку, щоби спаруватися із самкою, — і лише тоді розпізнає обман. Рослина
просто використовує бджіл- самців як листонош, щоб надіслати пилок іншим
бджолиним орхідеям. 2) Яка
рослина вміє стріляти? Середземноморський
скажений огірок сам розсіює насіння. Дозріваючи, його плоди наливаються липкимсоком. Соку дедалі
більшає, шкірка плоду лопається, і рослина далеко «вистрілює» насінням. 3)У якої рослини найдрібніше насіння? Епіфітні
орхідеї мають найдрібніше насіння, мільйон таких насінин важить 0,81 г .4) Найважчі
плоди деревних рослин? Найважчі
плоди ростуть на сейшельській віяловій пальмі. На ній дозрівають величезні
горіхи — від 16 до 25 кг.
Вони мають окружність понад 1 м.
І таких горіхів на одному дереві буває до 70 штук! 5) І не
подумаєш, що це ягода... Кавун
— це ягода, тому що має соковиту м’якоть і багато насінин. 6)Рекордне яблукоВирощене
у Великій Британії. Його вага — 1
кг380
г, а діаметр — 18,4 см. 7)Яка тривалість
цвітіння квітоку різних рослин? Тривалість
цвітіння квіток у різних рослин коливається від кількох годин до кількох
місяців. Наприклад, одноденні квітки гібіскусу (його ще називають китайською
трояндою) цвітуть усього лише три години, портулаку — 10 годин. Квітки шипшини
цвітуть два дні, наперстянки — сім днів, тропічних орхідей — 30-135 днів. 8) У яких
рослин є найбільші квітки? Найбільші
квітки в рафлезії. Це рослина Індонезії та Філіппінських островів. Вона паразитує
на коренях і стеблах тропічних рослин і назовні випускає лише квітку. Її бутон
схожий на головку капусти, а розкрита червона квітка складається з п’яти
величезних пелюсток. Квітка може досягати 1 м у діаметрі й важити до 6 кг. Учитель. Сьогодні з вами
ми здійснимо мандрівку країною «Генеративні органи рослини* й узагальнимо та
систематизуємо ваші знання про їхню будову, різноманітність та значення. (Повідомлення
теми й завдань уроку.) IV.
УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ Учитель. Перед початком
мандрівки нам необхідно пригадати основні поняття. Перед вами дерево з плодами.
Дайте визначення поняття, вказаного на плоді: •
квітка; •
суцвіття; •
запилення; •
плід; •
запліднення; •
насінина. Перша зупинка нашої мандрівки — «Квітка». • Пригадаємо будову квітки (робота
з німим малюнком). ♦
Перед вами на дошці й на партах малюнок
квітки. Підпишіть частини квітки відповідно до цифр у зошитах. ♦
Назвіть частину квітки відповідно до цифр. ♦
Які частини квітки є головними? Чому? ♦
Пригадайте типи квіток. Візьміть на парті малюнки з різними типами
квіток. Художник припустився помилок, виправте їх і поясніть.Які рослини називають однодомними? дводомними?Розподіліть
рослини по групах, вставивши назви рослин у файли. Однодомні Дводомні Огірки ,Верба ,Кукурудза, Тополя ,Дуб ,Обліпиха. ♦
Яке
значення квітки в житті рослин? ♦
Чому треба охороняти квіти?Учитель. Друга зупинка нашої мандрівки — «Суцвіття*. Бесіда ♦
На які групи поділяють суцвіття? ♦
Які суцвіття називають простими? ♦
Які суцвіття називають складними? Учитель. Перед вами на
картках — схеми різних типів суцвіть. Учні І варіанта підписують назви простих суцвіть (китиця,
щиток, зонтик), учнів II варіанта — назви складних суцвіть (складний зонтик,
волоть, складний колос). Гра «Листоноша» Учитель. Спробуйте себе в
ролі листоноші. У кожного на парті конверт, на якому вказано тип суцвіття. З
переліку рослин у конверт відберіть ті, які мають певний тип суцвіття. ♦
І ряд — китиця
(смородина, конвалія). ♦
IIряд — щиток (яблуня,
груша). ♦
III ряд — кошик (соняшник,
айстра). ♦
IVряд — волоть (бузок,
виноград). ♦
Vряд — складний колос
(жито, пшениця). ♦
VI ряд — складний зонтик
(морква, кріп). ♦
Яке ж значення суцвіть у житті рослин? Учитель.
Наступна зупинка нашої мандрівки — «Запилення*. Бесіда ♦
Які типи запилення у квіткових рослин? ♦
Як відбувається самозапилення? Поясніть за
таблицею .♦
Для яких рослин характерне самозапилення? ♦
Як відбувається перехресне запилення? Поясніть
за таблицею. ♦
Для яких рослин характерне перехресне запилення? Учитель. Яким способом
переноситься пилок під час перехресного запилення? (Учні
відповідають.)До вас завітала комаха. Допоможіть їй.
Серед переліку рослин виберіть комахозапильні: дуб, вишня, кропива, липа. Наступна
сторінка мандрівки — «Запліднення*. Бесіда,
робота з таблицею Куди спочатку
потрапить пилок? Покажіть на таблиці. ♦
Що далі відбудеться з пилковим зерном? ♦
Що по пилковій трубці потрапить до зародкового
мішка? ♦
Що далі відбудеться? ♦
Як називається цей процес? ♦
Хто його відкрив? ♦
Що формується після запліднення? Учитель. Наступна
зупинка мандрівки — «Насінина*. Робота з німим малюнком Користуючись
малюнком насінини, який є у вас напартах, назвіть її частини під
цифрою:♦
1 — зародок;♦
2 — насінна шкірка;♦
3 — ендосперм. Що таке ендосперм? Учитель.Пропоную
вам побути в ролі Попелюшки й відібрати з тарілки насіння:♦
І варіант — насіння
квасолі;♦ II
варіант — насіння соняшника .Яке значення
насіння в житті рослин? Учитель.
Остання зупинка — « Плід *. Гра «Аукціон» Учитель. Я показую плід.
Вам необхідно дати про нього максимум інформації. Хто останній її дає, той
отримує плід.1.
Яблуко.2.
Гарбуз.3.
Квасоля.4.
Ліщина.5. Ягода. Яке значення
плодів у житті рослин? V.
РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ
ЕТАП 1. Бесіда ♦
Які органи рослини називають
генеративними? ♦
Назвіть генеративні органи. ♦
Так який із них найважливіший? Чому? 2. Оцінювання роботи учнів ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Виконати тести (с.
138, 139), відповісти на питання (письмово):Чому квіткові рослини найпоширеніші
у природі?
| |
Переглядів: 2019 | Завантажень: 0 | Коментарі: 11 | |
Всього коментарів: 0 | |