Каталог файлів
Головна » Файли » Основи здоров*я » Тренінги для учнів |
27.04.2016, 19:23 | |
Педагогічний тренінг
Види і наслідки конфліктів. Шляхи конструктивного розв'язання конфліктів
1.Знайомство. Давайте з вами ближче познайомимося один з одним. Всі ми є викладачами основ здоров'я, але у кожного з нас є ще власні уподобання, інтереси , життєве кредо. Давайте познайомимось! ( керівник тренінгу тримає в руках клубок ниток, розповівши про своє улюблене заняття,передає край нитки з клубка учаснику тренінгу, який знаходиться поряд; той, розповівши про себе, передає нитку далі, аж поки вона не обійде усіх учасників і знову опиниться у руках керівника тренінгу.) Як бачимо, кожен із нас – індивідуальність, що має свій життєвий досвід, своє хобі, ідеал у житті. Усі ми різні . Але цей чарівний клубочок поєднав нас сьогодні спільною справою: прагненням поглибити свій фаховий і методичний рівні.
2.Оголошення теми і мети тренінгу. Тема: Види і наслідки конфліктів. Шляхи конструктивного розв'язання конфліктів. Мета: Познайомити учасників тренінгу з поняттям «конфлікт» та його видами; дати уявлення про різні стилі вирішення конфлікту; ознайомити учасників тренінгу з прийомами конструктивного розв'язання конфліктів, відпрацювати навички самоконтролю. 3.Очікування. Чого ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу? Запишіть свої очікування на відривному листочку і помістіть на спеціальному стенді.
4.Правила роботи в групі: Для успішного проведення тренінгу будемо дотримуватися правил:
Хід заняття Слово керівника тренінгу Існують ситуації, в яких буває складно відмовитись, відкрито висловити свої почуття, попросити когось про послугу чи відстояти себе. У таких ситуаціях одні люди поводяться пасивно – нехтують власними інтересами і за будь-яку ціну намагаються уникати конфліктів; інші – упевнено відстоюють свою позицію, зважаючи на почуття та бажання інших, а деякі – намагаються агресивно відстояти свою точку зору, не зважаючи на інтереси оточуючих. І саме в таких випадках виникають конфлікти. Щож таке конфлікт? Конфлікт - від латинського слова «зіткнення» - зіткнення протилежних поглядів, інтересів. Конфлікт – це загострення суперечностей, зумовлених розбіжністю інтересів людей, що призводять до ускладнень чи гострої боротьби.
З яким поняттям у вас асоціюється конфлікт? Конфлікти Злість Ненависть Сварка Нещастя Стрес Хвороба Заздрість… Щоб виник конфлікт , потрібна конфліктна ситуація, а також інцидент. КС( конфліктна ситуація) + І ( інцидент) = К ( конфлікт) КС – це протиріччя, що нагромадилися, створюючи причину конфлікту; І – збіг обставин, що є приводом до конфлікту; К - конфлікт
Які причини виникнення конфліктів? Відповіді:
Існують різні види конфліктів, які розв'язуються різними способами.
Ситуація: « Двоє друзів – Андрій і Сашко – дуже добре ладнають між собою, а сваряться тільки тому, що Андрій вважає найкращим боксером Василя Ломаченка, а Сашко – Олександра Усика. Ці сварки пригнічують їх обох. Трапляється, що вони по кілька днів не розмовляють. Іноді сперечаються мало не до бійки. Кожен намагається довести перевагу улюбленого боксера і переконати товариша вболівати за нього.» Щоб розв'язати такий конфлікт потрібно розвинути в собі толерантність – уміння визнавати і поважати право іншої людини на власну, відмінну від твоєї, думку і пам'ятати, що толерантність – це пошук того, що об'єднує, а не роз'єднує людей.
Ситуація : « Чоловік і дружина вирішили разом провести вихідний. Чи вдасться їм провести час разом, якщо чоловік пропонує виїзд на природу, а дружина хоче піти на концерт улюбленого співака?» Щоб розв'язати такий конфлікт, потрібно домовитися, дійти згоди шляхом переговорів. За кількістю учасників конфлікти поділяють на:
Конфлікти, не дивлячись на їх специфіку та різномаїття, мають загальні стадії протікання:
За способом протікання конфлікти бувають:
Вірш Дж. Румі про ім'я винограду. Шли вместе турок, перс, араб и грек. И вот какой-то добрый человек Приятелям монету подарил И тем раздор меж ними заварил. Вот перс тогда другим сказал: « Пойдём На рынок и ангур приобретём!» « Врёшь, плут, - в сердцах сказал араб, - Яне хочу ангур! Хочу эйнаб!» А турок перебил их: «Что за шум, Друзья мои? Не лучше ли изюм?» « Что вы за люди! – гре ответил им. – Стафиль давайте купим и сьедим!» И так они в решении сошлись, Но, не поняв друг друга, подрались. Не знали, называя виноград, Что об одном и том же говорят. Невежество вних злобу разожгло, Ущерб зубам и рёбрам нанесло. Вот как непонимание порой Способно дружбу подменить враждой, Как может злобу породить в сердцах Одно и то ж на разных языках. Запитання для обговорення:
Існують слова і дії, які розпалюють конфлікти і рблять їх некерованими – це конфліктогени і гнів. Конфліктогени – це слова або дії, які породжують, провокують чи розпалюють конфлікт.
Учаникам тренінгу пропонується дістати зі скриньки папірець і визначити, чи є названі дії конфліктогенами, чи ні. (Образи, зневажливе ставлення, висміювання, вихваляння, категоричні судження, повчання, нечесність, нещирість, ігнорування чиєїсь присутності, перебивання – конфліктогени; ласкавість, радість, співпереживання, посмішка, повага, похвала, такт,взаєморозуміння, доброзичливість, увага – не є конфліктогенами). Отже, щоб запобігати конфліктам, потрібно запам'ятати два головних правила:
Перегляд мультфільму. Учасники сидять у колі, в центрі крейдою накреслено лінію – «місток». « Уявіть, що ця лінія – навісний місток через глибоку ущелину. Його розгойдує вітер, а внизу вирує гірський потік. Цей місток такий вузький, що на ньому не можуть розминутися двоє людей. Але одного разу, коли впав густий туман, на ньому зустрілися двоє перехожих…» Бажаючим пропонується стати посередині лінії і показати, як можна пройти по містку, не звалившись униз.
Об'єднайтеся в групи по троє осіб. Завдання групам:
Ситуації:
Отже, позитивними методами вирішення конфлікту можуть бути такі:
Що ж, мабуть, пора настала трохи відпочити. Я хочу на шейпінг вас всіх запросити. Раз – підняли руки вгору. Два – нахилилися додолу. Руки в боки! Повернулись, Нахилились – вправо, вліво, щоб нічого не боліло. Раз, два, три, чотири – набираємося сили! Нахились, піднімись, до товариша всміхнись! Отже, усмішка один з методів позитивного вирішення конфліктів.
Об'єднайтеся в чотири групи відповідно до пори року, коли ви народилися. Кожна група отримує картку з описом ситуації. Після обговорення представник групи повинен озвучити відповідь з посмішкою. Ситуації:
Отже, можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою. Люди з відчуттям гумору рідко конфліктують, а вже якщо і сперечаються, то завжди приємно,з жартом, усмішкою.
Учасники тренінгу утворюють коло. Спочатку їх пропонується перетворитися на ідеальних батьків. Керівник тренінгу стоїть у центрі кола з м'ячем і вибірково кидає його комусь із учасників. Той, хто спіймав м'яч, повинен закінчити фразу: «Якби я був ідеальним батьком(матір'ю), то…». Після закінчення фрази учасник вертає м'яч керівнику тренінгу. Повторювати кінцівки фраз не можна. Таким же чином учасники тренінгу перетворюються на ідеальних синів та дочок.
Учасники довільно об'єднуються в чотири групи і отримують аркуші на яких надруковані якості, необхідні для розв'язання конфліктів. Потрібно прумерувати їх від найважливішого до найменш важливого. Навички розв'язування конфліктів:
Після цього підсумовується результат вправи.
11. Вправа « Сенкан» Учасникам тренінгу пропонується скласти сенкан на тему « Конфлікт». Зразок: Конфлікт. Конструктивний, деструктивний, стабілізаційний. Слухай, намагайся зрозуміти причину, шукай рішення. Учись поважати думку іншого, домовляйся. Толерантність.
Підсумки тренінгу. 12. Вправа «Незакінчене речення» Конфлікти - невід'ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю і має… (власні погляди та інтереси). Якщо конфлікти виникають через розбіжності у смаках чи поглядах людей, їх слід розв'язувати на основі…( толерантності). У більшості випадків конфлікти треба розв'язувати шляхом…( переговорів). Упевнений стиль спілкування допомагає уникати … (конфліктів і конструктивно розв'язувати їх). Уміння розв'язувати конфлікти – ознака…( зрілої особистості). Конфліктогени розпалюють…( конфлікт і поглиблюють протистояння). Уміння опанувати себе в конфліктній ситуації допоможе…( владнати її). Чи справдилися ваші очікування? Учасники тренінгу зачитують з відривних листочків свої очікування і висловлюють свою думку про те , наскільки ці очікування справдилися. Побажання. Учасники тренінгу подають руки партнерам по тренінгу і висловлюють своє побажання. З'єднавши таким чином руки, вони утворюють коло – символ єдності інтересів і взаєморозуміння. Бажаю всім вам завжди бути здоровими і уникати конфліктів.
| |
Переглядів: 2985 | Завантажень: 0 | Коментарі: 32 | |
Всього коментарів: 0 | |