Каталог файлів

Головна » Файли » Основи здоров*я » Тренінги для учнів

Види і наслідки конфліктів. Шляхи конструктивного розв'язання конфліктів
27.04.2016, 19:23

Педагогічний тренінг

 

Види і наслідки конфліктів. Шляхи конструктивного розв'язання конфліктів

 

1.Знайомство.

        Давайте з вами ближче познайомимося один з одним. Всі ми є викладачами основ здоров'я, але у кожного з нас є ще власні уподобання, інтереси , життєве кредо.

        Давайте познайомимось!

( керівник тренінгу тримає в руках клубок ниток, розповівши про своє улюблене заняття,передає край нитки з клубка учаснику тренінгу, який знаходиться поряд; той, розповівши про себе, передає нитку далі, аж поки вона не обійде усіх учасників і знову опиниться у руках керівника тренінгу.)

        Як бачимо, кожен із нас – індивідуальність, що має свій життєвий досвід, своє хобі, ідеал у житті. Усі ми різні . Але цей чарівний клубочок поєднав нас сьогодні  спільною справою: прагненням поглибити свій фаховий і методичний рівні.      

 

2.Оголошення теми і мети тренінгу.

Тема: Види і наслідки конфліктів. Шляхи конструктивного розв'язання    конфліктів.

Мета: Познайомити учасників тренінгу з поняттям «конфлікт» та його видами; дати уявлення про різні стилі вирішення конфлікту; ознайомити учасників тренінгу з прийомами конструктивного розв'язання конфліктів, відпрацювати навички самоконтролю.

3.Очікування.

        Чого ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу? Запишіть свої очікування на відривному листочку і помістіть на спеціальному стенді.

 

4.Правила роботи в групі:

       Для успішного проведення тренінгу будемо дотримуватися правил:

  • Слухати і чути свого співрозмовника;
  • Бути доброзичливим;
  • Бути активним;
  • Говорити тільки за темою і від свого імені;
  • Не критикувати: кожен має право на власну думку;
  • Говорити стисло і конкретно.

 

 

                                             Хід заняття

Слово керівника тренінгу

Існують ситуації, в яких буває складно відмовитись, відкрито висловити свої почуття, попросити когось про послугу чи відстояти себе. У таких ситуаціях одні люди поводяться пасивно – нехтують власними інтересами і за будь-яку ціну намагаються уникати конфліктів; інші – упевнено відстоюють свою позицію, зважаючи на почуття та бажання інших, а деякі – намагаються агресивно відстояти свою точку зору, не зважаючи на інтереси оточуючих. І саме в таких випадках виникають конфлікти.

Щож таке конфлікт?

Конфлікт  - від латинського слова «зіткнення» - зіткнення протилежних поглядів, інтересів.

Конфлікт – це загострення суперечностей, зумовлених розбіжністю інтересів людей, що призводять до ускладнень чи гострої боротьби.

  1. Вправа «Асоціативне гроно»

З яким поняттям у вас асоціюється конфлікт?

                                                  Конфлікти

Злість        Ненависть      Сварка     Нещастя     Стрес     Хвороба   Заздрість…

Щоб виник конфлікт , потрібна конфліктна ситуація, а також  інцидент.

КС( конфліктна ситуація) + І ( інцидент) = К ( конфлікт)

КС – це протиріччя, що нагромадилися, створюючи причину конфлікту;

І – збіг обставин, що є приводом до конфлікту;

К - конфлікт

  1. Вправа « Мозковий штурм»

Які причини виникнення конфліктів?

Відповіді:

  • Соціальна нерівність;
  • Дефіцит життєвих благ;
  • Боротьба за кращі позиції в суспільстві;
  • Розбіжність цінностей індивідів і суспільства;
  • Протилежність інтересів людей;
  • Егоїстичність людей;
  • Погана інформація і непорозуміння;
  • Недосконалість людської психіки…

Існують різні види конфліктів, які розв'язуються різними способами.

  • Кофлікти поглядів – це конфлікти, спричинені розбіжностями у поглядах, смаках чи уподобаннях людей.

Ситуація: «  Двоє друзів – Андрій і Сашко – дуже добре ладнають між собою, а сваряться тільки тому, що Андрій вважає найкращим боксером Василя Ломаченка, а Сашко – Олександра Усика. Ці сварки пригнічують їх обох. Трапляється, що вони по кілька днів не розмовляють. Іноді сперечаються мало не до бійки. Кожен намагається  довести перевагу улюбленого боксера і переконати товариша вболівати за нього.»

Щоб розв'язати такий конфлікт потрібно розвинути в собі толерантність – уміння визнавати і поважати право іншої людини на власну, відмінну від твоєї, думку і пам'ятати, що толерантність – це пошук того, що об'єднує, а не роз'єднує людей.

  • Конфлікти інтересів – це конфлікти, які виникають внаслідок зіткнення інтересів чи бажань людей.

Ситуація : « Чоловік і дружина вирішили разом провести вихідний. Чи вдасться їм провести час разом, якщо чоловік пропонує  виїзд на природу, а дружина хоче піти на концерт улюбленого співака?»

Щоб розв'язати такий конфлікт, потрібно домовитися, дійти згоди шляхом переговорів.

За кількістю учасників конфлікти поділяють на:

  • Внутрішньоособистісні ( наприклад, яку сукню сьогодні вдягнути або куди краще поїхати в відпустку);
  • Міжособистісні(наприклад ,яку телепередачу сьогодні переглянути всією родиною );
  • Міжгрупові (наприклад ,вболівальники різних футбольних команд).

 

Конфлікти, не дивлячись на їх специфіку та різномаїття, мають загальні стадії протікання:

  • Стадія  потенційного формування протилежних інтересів, поглядів, цінносте й чи норм;
  • Стадія переходу потенційного в реальний чи стадію усвідомлення учасниками конфлікту своїх вірно чи хибно зрозумілих інтересів;
  • Стадія конфліктних дій;
  • Стадія зняття чи утихомирення конфлікту.

 

За способом протікання конфлікти бувають:

  • Конструктивний – під час такого конфлікту усі поводяться ввічливо, наводять докази, які стосуються конкретної справи. Такий конфлікт допомагає знайти вихід, закінчується завжди результатом, що задовольняє всіх.
  • Деструктивний – такий конфлікт виникає в разі «тиску» одного з його учасників на інших, застосування погроз, сили. Цей шлях розв'язання будь-якої ситуації  інколи руйнує навіть те, що вже є. Часом безнадійно псуються стосунки.
  • Стабілізаційний -  часом важливіше не перемогти, а зберегти те, що вже є. Тому, якщо немає можливості досягти порозуміння, треба залишити все, як є, або повернутися до початку розмови.
  1. Обговорення історії.

Вірш Дж. Румі про ім'я винограду.

Шли вместе турок, перс, араб и грек.

И вот какой-то добрый человек

Приятелям монету подарил

И тем раздор меж ними заварил.

Вот перс тогда другим сказал: « Пойдём

На рынок и ангур приобретём!»

« Врёшь, плут, - в сердцах сказал араб, -

Яне хочу ангур! Хочу эйнаб!»

А турок перебил их: «Что за шум,

Друзья мои? Не лучше ли изюм?»

« Что вы за люди! – гре ответил им. –

Стафиль давайте купим и сьедим!»

И так они в решении сошлись,

Но, не поняв друг друга, подрались.

Не знали, называя виноград,

Что об одном и том же говорят.

Невежество вних злобу разожгло,

Ущерб зубам и рёбрам нанесло.

Вот как непонимание порой

Способно дружбу подменить враждой,

Как может злобу породить в сердцах

Одно и то ж на разных языках.

Запитання для обговорення:

  • Чи існувала взагалі конфліктна ситуація? ( Ні, тому що інтереси усіх чотирьох людей збіглися)
  • Яких життєвих навичок бракувало персонажам? ( Уміння слухати  і перепитувати те, що незрозуміло)
  • Який спосіб розв'язання конфлікту вони обрали? ( Боротьба-бійка, лайка)
  • Який стиль поведінки вони продемонстрували? ( Агресивний)

Існують слова і дії, які розпалюють конфлікти і рблять їх некерованими – це конфліктогени і гнів.

Конфліктогени – це слова або дії, які породжують, провокують чи розпалюють конфлікт.

  1. Вправа « Скринька»

Учаникам  тренінгу пропонується дістати зі скриньки папірець і визначити, чи є названі дії конфліктогенами, чи ні.

(Образи, зневажливе ставлення, висміювання, вихваляння, категоричні судження, повчання, нечесність, нещирість, ігнорування чиєїсь присутності, перебивання – конфліктогени;  ласкавість, радість, співпереживання, посмішка, повага, похвала, такт,взаєморозуміння, доброзичливість, увага – не є конфліктогенами).

Отже, щоб запобігати конфліктам, потрібно запам'ятати два  головних правила:

  • Намагатися не використовувати конфліктогенів.
  • Не піддаватися на провокацію конфлікту ( не відповідай конфліктогеном на конфліктоген).
  1. Вправа « Місток»

Перегляд мультфільму. 

Учасники сидять у колі, в центрі крейдою накреслено лінію – «місток».

« Уявіть, що ця лінія – навісний місток через глибоку ущелину. Його розгойдує вітер, а внизу вирує гірський потік. Цей місток такий вузький, що на ньому не можуть розминутися двоє людей. Але одного разу, коли впав густий туман, на ньому зустрілися двоє перехожих…»

Бажаючим пропонується стати посередині лінії і показати, як можна пройти по містку, не звалившись униз.

  • Хто був лідером у цій ситуації?
  • Учасники намагалися досягти лише своєї мети чи допомагали партнеру?
  • Які способи розв'язання проблемної ситуації є найдоречнішими в такій умовно небезпечній ситуації?

 

  1. Робота в групах

Об'єднайтеся в групи по троє осіб.

Завдання групам:

  • Розрахуватися на перший-другий-третій;
  • Перший і другий номери – учасники конфлікту, а третій спостерігач;
  • Учасники отримують картки із описом конфліктних ситуацій і за допомогою « Шести кроків розв'язання конфлікту» розігрують сценку розв'язання цього конфлікту.
  • Спостерігачі визначають вид конфлікту, розказують, чи вдалося парі владнати конфлікт. Які поради психологів вони використали?

Ситуації:

  1. Ти стоїш у черзі за квитком. Раптом до людини, що стоїть попереду тебе, підійшли знайомі, і він пропустив їх уперед.
  2. Мама незадоволена, бо побачила Аллу в компанії Ліди і Людмили. Нічого не пояснивши, вона заборонила доньці спілкуватися з дівчатами.  Алла здогадалася чому : вона бачила,як Ліда і Людмила курили. Але з ними так цікаво!
  3. Ти одержав низький бал і хочеш виправити оцінку, але вчитель не бажає тебе вислухати повторно…
  4. У санаторії Олена живе в кімнаті з Вітою. Віта не прибирає своє ліжко і розкидає речі. За це їхня кімната постійно отримує зауваження. Олена спочатку терпіла, а потім не витримала і нагримала на Віту. Дівчата посварилися.
  5. Почався урок у 9 класі. Вже 10 хвилин йде пояснення нового матеріалу. Без дозволу в клас входить Коля і сідає на своє місце. Шумно дістає підручник і зошит. Клас починає говорити. Вчитель починає робити зауваження Колі. Він різко відповідає , грубить.
  6. Мати відпустила дочку погуляти і веліла прийти додому в 21.00 вчасно і без запізнень. Дочка прийшла додому в 22.00. Мати почала лаятися, говорити дочці, що вона не слухається і примушує її переживати.
  7. Дана не дозволила Микиті списати контрольну роботу з математики…
  8. Мама  доручила Дарині купити для дворічного брата молоко. Дівчина вирішила, що зробить це після кіносеансу. Батьки були незадоволені таким рішенням доньки і покарали її…

Отже, позитивними методами вирішення конфлікту можуть бути такі:

  •  Гумор;
  • Психологічне «погладжування»;
  • Аналіз ситуації;
  • Техніка відкритої розмови;
  • Метод « принципових переговорів»;
  • Участь третьої сторони, або медіація.
  1. Рухавка. ( Трохи перепочинемо)( Проводжу через 30 хвилин після початку тренінгу)

Що ж, мабуть, пора настала трохи відпочити.

Я хочу на шейпінг вас всіх запросити.

Раз – підняли руки вгору. Два – нахилилися додолу.

Руки в боки! Повернулись,

Нахилились – вправо, вліво, щоб нічого не боліло.

Раз, два, три, чотири – набираємося сили!

Нахились, піднімись, до товариша всміхнись!

Отже, усмішка один з методів позитивного вирішення конфліктів.

  1. Вправа « Відповідь з посмішкою»

Об'єднайтеся в  чотири групи відповідно до пори року, коли ви народилися.

Кожна група отримує картку з описом ситуації. Після обговорення представник групи повинен озвучити відповідь з посмішкою.

Ситуації:

  1. Ви отримуєте записку з вашим ім'ям: «А + В= Любов» Ваша реакція…
  2. Вам дуже смішно на педраді. Директор робить вам зауваження. Ви виправдовуєтесь (з посмішкою). Що скажете?
  3. У автобусі ви ненавмисно наступили на ногу людині, що стоїть поряд. Ваші дії.
  4. Твій однокласник причепив жувальну гумку на стілець, а ти сів на неї…

Отже, можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою. Люди з відчуттям гумору рідко конфліктують, а вже якщо і сперечаються, то завжди приємно,з жартом, усмішкою.

  1. Вправа « Ідеальні батьки і діти»

Учасники тренінгу утворюють коло. Спочатку їх пропонується перетворитися на ідеальних батьків. Керівник тренінгу стоїть у центрі кола з м'ячем  і вибірково кидає його комусь із учасників. Той, хто спіймав м'яч, повинен закінчити фразу: «Якби я був ідеальним батьком(матір'ю), то…». Після закінчення фрази учасник вертає м'яч керівнику тренінгу. Повторювати кінцівки фраз не можна. Таким же чином учасники тренінгу перетворюються на ідеальних синів та дочок.

  1. Вправа « Навички розв'язування конфліктів»

Учасники довільно об'єднуються в чотири групи і отримують аркуші на яких надруковані якості, необхідні для розв'язання конфліктів. Потрібно прумерувати їх від найважливішого до найменш важливого.

Навички розв'язування конфліктів:

  • Уміння слухати і адекватно сприймати інформацію;
  • Відповідальність;
  • Хороші манери;
  • Почуття гумору;
  • Уміння володіти своїми жестами імімікою;
  • Уміння чітко сформулювати те, що хочеш сказати.
  • Уміння передбачати наслідки своїх слів і вчинків
  • Толерантність;
  • Здатність з'ясувати суть конфлікту;
  • Упевнений стиль поведінки;
  • Уміння запропонувати  варіанти розв'язання проблеми;
  • Уміння тактовно висловлювати свої почуття;
  • Здатність вчасно розпізнавати конфліктну ситуацію;
  • Здатність приборкувати бурхливі емоції.

Після цього підсумовується результат вправи.

 

11. Вправа « Сенкан»

Учасникам тренінгу пропонується скласти сенкан на тему « Конфлікт».

Зразок:

Конфлікт.

Конструктивний, деструктивний, стабілізаційний.

Слухай, намагайся зрозуміти причину, шукай рішення.

Учись поважати думку іншого, домовляйся.

Толерантність.

 

Підсумки тренінгу.

12. Вправа «Незакінчене речення»

Конфлікти - невід'ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю і має… (власні погляди та інтереси).

Якщо конфлікти виникають через розбіжності у смаках чи поглядах людей, їх слід розв'язувати на основі…( толерантності).

У більшості випадків конфлікти треба розв'язувати шляхом…( переговорів).

Упевнений стиль спілкування допомагає уникати … (конфліктів і конструктивно розв'язувати їх).

Уміння розв'язувати конфлікти – ознака…( зрілої особистості).

Конфліктогени розпалюють…( конфлікт і поглиблюють протистояння).

Уміння опанувати себе в конфліктній ситуації допоможе…( владнати її).

Чи справдилися ваші очікування?

Учасники тренінгу зачитують з відривних листочків свої очікування і висловлюють свою думку про те , наскільки ці очікування справдилися.

  Побажання.

Учасники тренінгу подають руки партнерам по тренінгу і висловлюють своє побажання. З'єднавши таким чином руки, вони утворюють коло – символ єдності інтересів і взаєморозуміння.

Бажаю всім вам завжди бути здоровими і уникати конфліктів.

 

Категорія: Тренінги для учнів | Додав: sv-chornobaj
Переглядів: 2985 | Завантажень: 0 | Коментарі: 32 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: